iskolaéretlen gyermekÁron május közepén töltötte be 6. életévét, így szülei az iskolakezdés mellett döntöttek. Bíztak benne, hogy a kisfiú, koránál fogva, megbirkózik a rá váró feladattal. Nem így történt.

Elérkezett a vakáció vége, s ezzel együtt beköszöntött az új tanév kezdete. A kis elsősök iskolapadba ülnek, a szülőket pedig nagy büszkeség, ám némi szorongás is eltölti. Izgatottan tördelik kezüket: vajon hogy startol majd az iskolai életben gyermekük? Mi, szülők is segíthetünk gyermekünknek, hogy az első időszak lendületesen és sikeresen induljon.

PDF Nyomtatás

Andrea 7 éves kisfia balkezes, ám egy hirtelen ötlettől vagy befolyásoló körülménytől vezérelve kitalálta: szeretne inkább jobbkezes lenni. Hasznos tanácsok balkezes gyermeket nevelőknek:

Hamarosan kezdetét veszik az óvodai iskolaérettségi szintfelmérések, s képet kaphatunk arról, jelenleg milyen fejlettségi szinten van gyermekünk. Ha bizonyos részképességeket fejleszteni kell tanév végéig, ne ijedjünk meg! Mi szülők is segíthetünk!

ASTOR Coaland Csúszdatorony Sokan talán nem is sejtik, mekkora jelentősége van a mozgásnak az óvodás gyermek életében. Ez ugyanis nem pusztán örömforrás, de alapja a tanulási képességek kibontakoztatásának is, amit pedig az iskolai életben fog hasznosítani a gyermek.

Egyre több olyan iskoláról hallani, ahol nem a tanulási képességek tényleges szintje, nem a gyermek fejlettsége határozza meg, hogy menjen-e iskolába, hanem az életkor. Amint betölti a gyermek a 6. életévét, azonnal tuszkolnák az iskolába. Ennek hátterében sok esetben a leendő első osztály (egyébként alacsony) létszámának a feltöltése áll. Mi a helyes megközelítés?

... tette fel a kérdést az elsős tanító néni, mire minden nebuló lelkesen jelentkezett. Mikor már Berényi Miklós legújabb fondorlatáról, ne adj Isten az azt követő Való világról meséltek volna, a tanító néni közbeszólt: ezek szerint senki sem aludt még este 9-kor? Ahogy mondani szokás: bukta...

A tanulási nehézséggel küzdő gyermekek problémája már születéstől kezdve egyre láthatóbbá válik. Újszülöttként a szokásosnál érezhetően nyugtalanabb, sokszor hasfájós, pihenése nyugtalan, rendszertelen. Később a mozgásfejlődése is eltérést mutat az átlaghoz képest: vagy sokkal gyorsabb, vagy sokkal lassabb.

MCD, POS, ADHD... részképesség hiányok... Tanulási nehézséggel küzd gyermeke? Segítse fejlődését célirányos otthoni játékkal!
Mit érdemes játszani az otthoni játékidőben, hogy aktívan megtámogassuk gyermekünk fejlődését? Nagyító alatt az iránydifferenciálás!

Ahhoz, hogy környezetünkben biztonságosan el tudjunk igazodni, fontos, hogy saját testünkről, testrészeinkről és azok működéséről belső tapasztalati képpel, ún. testsémával rendelkezzünk.

 

A finommotorika, köznapi nyelven kézügyesség sokféle játékkal fejleszthető, tökéletesíthető. Kiemelten nagy jelentősége van ennek, hiszen az iskolai életben szükséges íráskészségnek ez az alapja. Sokan abba a tévedésbe esnek, hogy ez csak rajzolással, színezéssel érhető el, ám ez tévedés. Az íráskészség kifejlődéséig hosszú út vezet, és ezt nem lehet leszűkíteni pusztán a rajzolásra.

Tanító és kivételezésAz iskolában dolgozó pedagógus gyerekének sokkal könnyebb kitűnő eredményt elérnie, mint egy "civilnek"- tartja a közvélemény. Előny vagy hátrány, ha a tanító, tanár néni csemetéje épp abban a suliban tanul, ahol szülője dolgozik?

fejlődés és fejlesztésAkadnak olyan szülők, óvodapedagógusok, akik úgy vélik: nem kell az óvodás gyermekkel külön foglalkozni, fejleszteni őt, untig elég az a tapasztalat és ismeret, amit a spontán játék során szerez. Mi a különbség a spontán játék és a tudatosan, de indirekt módon irányított fejlesztőjáték között?

tanévkezdésErika megosztotta velünk mindazt az őrületet, amit kisiskolás gyermeke évnyitója előtt szenvedett végig.


Már jó pár héttel ezelőtt beszereztük az előírt füzeteket, ceruzát, ragasztót, ollót, színes papírt és mindazt, ami még elő volt írva. Büszkén vállon veregettem magam, mikor már másnap bekötöttem, felcímkéztem a füzeteket: ez igen, semmi rohanás, semmi kapkodás, semmi idegbaj.

játékos suliváró foglalkozásSok szülő ebben bízik, miközben azt reméli, pusztán az életkor már garancia lesz az iskolaérettségre. Ez azonban tévedés.

Félénk gyerek az iskolába lépés küszöbénHogyan segíthetnék neki? - teszi fel a kérdést a szülő, aki valósággal retteg az iskolába lépés pillanatától. Fél, mert bár igen jó értelmi képességekkel rendelkezik gyermeke, félénkségéből adódóan mégsem biztos, hogy mindezt bizonyítani is tudja.

prevenció vagy korrekcióA tanulási képességeket óvodáskorban lehet hatékonyan fejleszteni, ebben az életkori szakaszban tehát prevencióról, azaz megelőzésről beszélhetünk. Ekkor még hatékonyan megelőzhetők az iskoláskori tanulási zavarok, hiszen a szenzitív (azaz fejlesztésre érzékeny) szakaszban történik a fejlesztés.

játékos suliváróA szülők zöme azt tartja, az iskolaelőkészítés az óvoda és az óvónők feladata. A pedagógus azt mondja, az óvodai idő nem elég az iskolaérettség megalapozására, a szülőnek is aktívan részt kell vállalnia mindebből. Kinek van igaza?

iskolaérettségSok szülő így próbálja elhessegetni magától a néhány éven belül beköszöntő iskolakezdés képét. De vajon tényleg ráérnek, ha jövőre még nem megy suliba a gyerek?